Przekładnie z kołami zębatymi stożkowymi

 

Silniki spalinowe i elektryczne współpracują z różnego rodzaju mechanizmami, przenoszącymi moment obrotowy i moc. W zależności od prędkości obrotowej wału napędowego oraz przenoszonej siły, stosuje się mniej lub bardziej skomplikowane układy przekładniowe. Dzięki nim możliwe jest regulowanie obrotów, a zastosowanie sprzęgieł znacząco zwiększa zakres stosowania takich silników.

Kiedy stosuje się koła z zębami stożkowatymi?

koła zębate stożkoweStożkowe przekładnie zębate pozwalają na zmianę kierunku przekazywania mocy. Dzięki nim łatwiej jest zaprojektować cały mechanizm i zmniejszyć ewentualnie jego wymiary. Przekładnia kątowa, w której zastosowano koła zębate stożkowe, nie jest uzależniona od pozycji silnika w całej konstrukcji. Może występować jako jedno lub wielostopniowa. Do jej niezaprzeczalnych zalet należy prostota konstrukcji oraz, przy odpowiednim smarowaniu, cicha praca. Koła zębate są stosunkowo łatwe do wykonania podczas obróbki mechanicznej, zapewniają wysoką sprawność i równomierność pracy. Te z zębami prostymi są wykorzystywane do przenoszeniu napędu tam, gdzie prędkości obrotowe nie przekraczają 1000 obrotów na minutę. W wypadku większych prędkości stosuje się zęby skośne, ze stałym lub zmiennym luzem wierzchołkowym. Każda przekładnia posiada wałek zdawczy i przynajmniej jeden wałek odbiorczy. Ten pierwszy jest bezpośrednio lub za pomocą sprzęgła połączony z silnikiem. Walem zdawczy, już po zamianie kierunku przekazywanej mocy, oddaje ją do odbiornika. Całość, czyli rozmiary wałków, kół zębatych,  jest dokładnie obliczana przez inżyniera w procesie projektowania przekładni.

Przekładnia kątowa stosowana jest wszędzie tak, gdzie kierunki osi pracujących elementów przecinają się. Można ją spotkać na przykład w samochodach osobowych, szczególnie w tych z napędem na 4 koła.

 

Przekładnie z kołami zębatymi stożkowymi
Przewiń na górę